Περί ορθότητος των ονομασιών

by

Η Πράξη του Λόγου

Ο Σωκράτης  συνομιλεί με τον Ερμογένη παρουσία του Κρατύλου για  τη γέννηση , την έννοια, την ερμηνεία, τη λογική, τη σημασία  των λέξεων και των ονομάτων περιγράφοντας τη φύση και τις ιδιότητες των Όντων  σε καταπληκτικούς πλατωνικούς διαλόγους μαιευτικής με την μαγεία του ερευνητικού Λόγου προς αγαλλίαση του Ερμή και όλα τα ΄Αλογα του Διομήδη τιθασσευμένα, υπό έλεγχον , προς χαρά του Ηρακλή.

Σωκράτης.
Αι λοιπόν μήπως και το να ομιλούμεν δεν είναι μία από όλας τας
πράξεις;
Ερμογένης.
Μάλιστα.
Σωκράτης.
Πώς λοιπόν; εάν κανείς ομιλή όπως νομίζει ότι πρέπει να ομιλή, θα
ομιλήση ορθώς, ή εάν μεν ομιλή καθώς επλάσθησαν τα πράγματα να
τα λέγωμεν και να λέγωνται και με ό,τι μέσον επλάσθησαν να
λέγωνται, θα ομιλήση αποτελεσματικώς, ει δε μη, θα αποτύχη και
δεν θα κάμη τίποτε;
Ερμογένης.
Νομίζω ότι είναι καθώς το λέγεις.
Σωκράτης.
Λοιπόν δεν είναι ένα μέρος της ομιλίας και το να λέγωμεν το όνομα
ενός πράγματος; διότι επάνω κάτω με τα ονόματα γίνεται η ομιλία.
Ερμογένης.
Βεβαιότατα.
Σωκράτης.
Και πάλιν δεν είναι πράξις και το να λέγωμεν ένα όνομα, αφού και
η ομιλία είναι πράξις αναφερομένη εις τα πράγματα;

Ερμογένης.
Μάλιστα.
Σωκράτης.
Αι δε πράξεις πάλιν δεν είπαμεν ότι δεν είναι όπως τας θέλομεν
ημείς, αλλ’ έχουν κάποιαν ιδικήν των φύσιν;
Ερμογένης.
Πολύ ορθά.
Σωκράτης.
Τότε λοιπόν δεν είναι ορθόν και να ονομάζωμεν τα πράγματα καθώς
επλάσθησαν να ονομάζωνται και με το εκ φύσεως ορθόν μέσον, όχι
όμως καθώς θελήσωμεν ημείς, εάν πρόκειται να συμφωνούμεν με τα
προηγούμενα; Και κατ’ αυτόν μεν τον τρόπον είναι δυνατόν να τα
ονομάσωμεν επιτυχώς, αλλέως όμως όχι;
Αλλά ποίον άλλο όνομα ακόμη θέλεις να εξετάσωμεν;
Ερμογένης. Η  δόξα και τα όμοια πώς σου φαίνονται;
Σωκράτης.
Η δόξα βεβαίως ή ωνομάσθη από την καταδίωξιν (δίωξιν) την
οποίαν εκτελεί η ψυχή, όταν επιδιώκη να γνωρίση πώς είναι
πλασμένα τα πράγματα, ή από την βολήν του τόξου. Και φαίνεται
μάλλον από το δεύτερον τούτο. Τουλάχιστον η οίησις  (δοξασία)
συμφωνεί με αυτό, διότι σημαίνει κίνησιν (οίσιν) της ψυχής προς
το πράγμα, καθώς και η βουλή σημαίνει κάπως την βολήν και το
βούλομαι σημαίνει  εφίεμαι (επιθυμώ) και βουλεύομαι
(σκέπτομαι). Όλα αυτά φαίνονται ως ομοιώματα της  «βολής» συμφώνως
με την «δόξαν», καθώς πάλιν αντιθέτως η αβουλία φαίνεται ότι
είναι ατυχία, ως να μη έβαλε, δηλαδή να μην επέτυχε εκείνο εις
το οποίον εσημάδευε (έβαλλε) και το οποίον ήθελε (εβούλετο)
και το οποίον εσυλλογίζετο (εβουλεύετο) και το επεθύμει
(εφίετο).
Ερμογένης.
Αυτά πλέον μου φαίνεται, καλέ Σωκράτη, ότι τα παρατάσσεις πολύ
πυκνά.
Σωκράτης.
Διότι τώρα πλέον είναι το τέλος και τω θεώ δόξα. Θέλω όμως ακόμη
να ερευνήσω την ανάγκην και το εκούσιον, διότι είναι συνέχεια
με τα προηγούμενα.
Η Δόξα του  Λόγου
Ποια είναι η Πράξη και ποια η μη Πράξη του Ομηρικού Λόγου και των Ονομάτων του
κατά την Βολή του Τόξου του;

ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΕΡΜΟΓΕΝΗΣ — ΚΡΑΤΥΛΟΣ — ΣΩΚΡΑΤΗΣ
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Κ. ΖΑΜΠΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΦΕΞΗ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΦΕΞΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ
Π Λ Α Τ Ω Ν Ο Σ ΚΡΑΤΥΛΟΣ
ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΦΕΞΗ 1910

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
από το έργο: Ροκ Οδύσσεια 2008
Διαδικτυακές Ομηρικές Αναπαραστάσεις
Ο Καιρός του Τόξου
Εν πεδίω πνευματικώ
με τα όπλα των μεγάλων πολεμιστών εν παντί καιρώ

Αστραία

Advertisements

Ετικέτες:

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: